Wiadomości

Trwają ogólnopolskie działania „Pasy”

Data publikacji 15.03.2019

Mundurowi z jaworznickiej drogówki od wczesnych godzin porannych prowadzą działania „Pasy”. Celem prowadzonych w całym kraju działań jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez egzekwowanie stosowania się kierujących i pasażerów do obowiązku jazdy w pasach bezpieczeństwa, a także stosowania fotelików bezpieczeństwa lub innych urządzeń przytrzymujących dla dzieci. Pamiętaj!Pasy bezpieczeństwa zapinasz dla ochrony swojego zdrowia i życia! Akcja potrwa do późnych godzin wieczornych.

Brak zapiętych pasów bezpieczeństwa podczas jazdy znacząco zwiększa ryzyko poważnych obrażeń nie tylko w czasie wypadku, ale również przy niewielkiej kolizji auta, a nawet w przypadku gwałtownego hamowania. W chwili zderzenia samochodu z przeszkodą, na osoby będące wewnątrz auta działa ogromna siła bezwładności. Sprawia ona, że człowiek przez moment ma „masę zderzeniową” wynoszącą nawet kilka ton. Brak zapiętego pasa bezpieczeństwa powoduje, że uderza w deskę rozdzielczą pojazdu, szybę, obija się o siedzenia. Pasażerowie, którzy siedzą z tyłu miażdżą przednie fotele, uderzając także w inne osoby będące w pojeździe, sami przy tym doznając dotkliwych, często śmiertelnych obrażeń. W niektórych przypadkach osoba niezapięta w pasy może nawet wypaść z samochodu. Niezwykle ważna jest również pozycja jaką zajmuje osoba w pojeździe. Pamiętaj! Pas nie uchroni przed wysunięciem się spod niego osoby leżącej na odchylonym fotelu, ani nie zapobiegnie uderzeniu w deskę rozdzielczą, kogoś kto w momencie wypadku jest pochylony. Pozycja dająca duże szanse przeżycia to pozycja siedząca !

  • Prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa powinny płasko przylegać do ciała.
  • Pas biodrowy powinien opinać biodra jak najniżej w stosunku do brzucha.
  • Pas piersiowy powinien przebiegać nad środkiem barku bez tendencji zsuwania się z ramienia.

Pamiętajmy również, że wiele z aktywnych i biernych systemów bezpieczeństwa zakłada, że kierowca i pasażerowie mają zapięte pasy. Dotyczy to na przykład poduszek gazowych, które zadziałają właściwie tylko wówczas, gdy kierujący i pasażerowie mają prawidłowo zapięte pasy. Przy dużych prędkościach kolizyjnych niezbędne jest bowiem zmniejszenie intensywności ugięcia głowy i szyi, a poprzez to także zmniejszenie obciążenia klatki piersiowej i miednicy, gdyż pomimo, że ciało jest przytrzymywane pasem, to i tak przemieszcza się do przodu w stronę kierownicy lub deski rozdzielczej. Głowa jest wtedy wychwytywana przez poduszkę powietrzną zmniejszając siły działające na człowieka. Co ważne, pas bezpieczeństwa przytrzymuje ciało w pierwszej fazie zderzenia, w związku z czym głowa napotyka już na w pełni rozwiniętą poduszkę gazową. Jeśli nie zapniemy pasa, to głowa zderzy się z poduszką już w fazie jej napełniania się, a rozwija się ona z prędkością około 300 km/h.

Niezwykle ważne jest aby młodsze dzieci przewożone były w fotelikach bezpieczeństwa, który należy dostosować do wzrostu i wagi dziecka. Obowiązek jazdy w fotelikach nie dotyczy m.in.: taksówek, karetek pogotowia i radiowozów.

Z punktu widzenia bezpieczeństwa, nie ma znaczenia czy dziecko podróżuje na krótkiej czy długiej trasie. Ryzyko występuje w obu tych przypadkach. Dlatego zawsze należy przewozić dziecko zgodnie z wymogami przepisów prawa: w fotelikach ochronnych lub innych urządzeniach do przewozu dzieci.

  • Pas pionowy powinien opierać się na ramieniu dziecka, a nie na szyi.
  • Nie wolno układać pasa pod rączkami dziecka lub za jego plecami.
  • Pas biodrowy powinien przechodzić na wysokości miednicy (opiera się na kościach biodrowych), a nie na brzuchu.                                                                                                                                    
Powrót na górę strony